La Biblioteca Comarcal Jaume Vila va acollir el passat divendres al vespre la presentació de l’estudi Generació 2014, escrit per Adrià Aldomà i Albert Barqué, els quals fan una prospectiva de Catalunya des del punt de vista de la generació que actualment està assolint la vida adulta, els nascuts a la dècada dels 80. Els autors, que fan una exploració dels condicionants i la possible configuració del nostre món d’aquí a 25 o 30 anys, van anar desgranant davant la vuitantena d’assistents a l’acte les diferents conclusions a les quals han arribat després d’analitzar tres dels pilars de la societat com són l’economia, l’educació i la cultura i la política. La presentació de la investigació, que ha estat editada i publicada pel Centre d’Estudis de Temes Contemporanis, integrat a la Secretaria General del Departament de Presidència de la Generalitat, va comptar amb la participació de l’alcalde de Mollerussa, Marc Solsona, el qual va felicitar els autors per la reflexió tant completa que han fet “d’un futur no llunyà” en el qual “caldrà trobar la manera de reformular la cohesió en base al nou llenguatge que se’ns planteja”.
Així, entre les reflexions que van exposar els autors respecte al panorama polític hi ha la “gran oportunitat que té ara Catalunya per dissenyar sistemes adaptats al segle XXI”. En aquest sentit, la seva proposta passa per una democràcia més flexible que sigui capaç de crear un debat autoorganitzat que ajudi a potenciar els individus i el seu benestar. És per això que els autors afirmen que els estats hauran d’innovar ja que hi haurà una erosió del concepte del liberalisme que ara impera.
Pel que fa a l’escenari econòmic, segons les conclusions de l’estudi, les màquines aniran substituint les feines més infravalorades i això farà augmentar les desigualtats, sobretot per la implantació creixent de les noves tecnologies en tots els àmbits. Per aquest motiu, segons els autors de l’estudi, ens caldrà atraure talent i mà d’obra qualificada de l’exterior, per la qual cosa van apuntar la necessitat d’evitar l’emigració constant de joves preparats per tal de revertir aquest futur.
Quant a l’educació i la cultura, l’impacte del progrés tecnològic serà determinant de manera que el llenguatge a potenciar serà el de la programació, segons l’estudi, que afirma que determinats coneixements quedaran obsolets i el que caldrà serà apostar per l’educació emocional i la capacitat de l’individu de relacionar-se, d’abstraure’s i de sintetitzar.
Adrià Aldomà, de Miralcamp, és doctorand en Filosofia de la Ciència a la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) i màster en Filosofia Contemporània també a l’UAB i Albert Barqué, de Mollerussa, és investigador doctorand en ciències cognitives a la City University London i divulgador científic a El Periódico amb el projecte Neurocàpsules.