L’Ajuntament de Mollerussa ha atès en un any un total de 64 casos a través del Servei Municipal de Mediació Social i Comunitària. La majoria de les actuacions han estat per impagaments de quotes de la comunitat o lloguers, per problemes de soroll i convivència o també per diferents problemes de relació més específics. Dels 64 casos atesos, 9 han estat plantejats per ciutadans de procedència estrangera i la resta per persones autòctones, sent en la majoria dels usuaris veïns de més de 50 anys.
Aquest servei va entrar en funcionament a mitjans de juny del 2009 amb l’objectiu de pal•liar i donar resposta, en la mesura del que sigui possible, a totes aquelles problemàtiques i necessitats que puguin millorar la relació entre les ciutadans. De fet, segons les xifres de la memòria d’aquest primer any de funcionament, un 80% dels casos s’han solucionat amb acords afavorits per la mediació i pel que fa a la resta, o bé no es poden solucionar o bé s’han derivat a altres instàncies.
Tasca preventiva a les comunitats de veïns
Un dels àmbits d’actuació en els quals s’ha començat a treballar a través d’aquest servei són les comunitats de veïns, entre les quals s’ha iniciat una tasca preventiva consistent en explicar la manera d’establir normes de convivència. Aquesta actuació, per a la qual s’ha treballat en col•laboració amb els administradors de les finques, s’ha desenvolupat ja en tres comunitats amb la participació dels tècnics d’aquest servei a les diferents reunions del veïnat.
Els interessats en fer ús del servei poden sol•licitar hora a l’equip de prevenció i mediació comunitària que està ubicat a la regidoria d’Acció Social i Ciutadania. De moment, el servei és gratuït tot i que a la llarga està previst crear una ordenança reguladora de la taxa a aplicar per a la seva prestació.