Els educadors de carrer municipals, adscrits a la Regidoria d’Acció Social i Ciutadania, han començat a aplicar de forma pilot durant aquest primer semestre de l’any l’anomenat Projecte Despertador, al qual des de gener i fins al juny s’han acollit mitja dotzena de famílies. Es tracta d’una iniciativa que té per objectiu eradicar l’absentisme escolar de manera que, de forma temporal, els educadors de carrer donen suport a les famílies cada matí amb un treball educatiu dels hàbits a seguir per tal de garantir que els nens vagin a escola. A més, s’acompanya a l’alumne i, en alguns casos, també a l’adult que el té al seu càrrec fins a centre escolar per tal de garantir-hi la seva presència. En aquest sentit, durant aquest període s’han fet un total de 58 acompanyaments.
Els sis casos atesos en aquest semestre corresponen a alumnes d’Educació Primària i la seva inclusió en el projecte ha estat consensuada entre el centre escolar on cursen estudis i els serveis socials que han determinat la conveniència de seguir el programa sempre amb el consentiment de la família. En alguns dels casos, la mesura ha durat tres mesos i en d’altres en dues setmanes s’ha pogut reconduir la situació.
Els bons resultats que ha donat l’experiència, ja que tots els nens atesos han seguit anant a l’escola un cop finalitzada aquesta mesura temporal, ha fet que l’Ajuntament opti per a mantenir-la de cara al curs vinent però començant ja des del setembre.
A banda del Projecte Despertador, els educadors de carrer han aplicat també durant aquest sis primers mesos de l’any i també de forma pilot un programa de seguiment dels escolars expulsats per la seva conducta dels IES de la ciutat. En aquest cas, en un semestre s’han atès un total de 16 joves, 7 noies i 9 nois, als quals s’ha fet un seguiment per tal d’evitar la seva presència al carrer en horari lectiu. D’aquesta manera, els educadors municipals han fet entrevistes amb els afectats i la seva família per tal d’informar-los que mentre dura l’expulsió cal que es quedin a casa. En aquest sentit, se’ls fa un seguit de recomanacions de les pautes horàries a seguir per tal que continuïn els hàbits escolars durant aquest període.
L’objectiu d’aquest programa de seguiment de les expulsions és, per una banda, fer una tasca preventiva per reduir problemàtiques socials al carrer i, per una altra, reforçar la relació entre les famílies i els centres escolars per tal de coresponsabilitzar-los de l’educació dels joves.