L’alcalde de Mollerussa, Marc Solsona, acompanyat pel regidor de Benestar Social i Ciutadania, Josep Lavin, han presentat aquest matí en roda de premsa la memòria d’activitat del Servei Municipal de Mediació Social i Comunitària que enguany fa 3 anys de la seva posada en marxa.
Solsona, ha informat que el Servei Municipal de Mediació Social i Comunitària ha realitzat en un any un total de 96 atencions, una dada que significa un augment del 10% respecte a l’any anterior (87 peticions) i d’un 36% respecte a les dades del primer any de funcionament (69 peticions). La memòria d’activitats d’aquest servei, que va de juny del 2011 al juny d’engunay, posa de manifest que d’aquestes 96 atencions, 62 han significat l’obertura d’un expedient per part del servei mentre que la resta de casos han estat únicament demandes d’informacions. Pel que fa als 62 casos susceptibles de mediació, 35 són mediats amb èxit la qual cosa suposa que el 90% dels casos s’han resolt respecte al 78% registrat l’any passat. De la resta, 15 no acaben presentant les corresponents sol•licituds i en 7 hi ha una impossibilitat de mediació ja sigui perquè l’altra part no vol participar o perquè qui fa la sol•licitud s’ho repensa i vol resoldre el conflicte per una altra via. Respecte als 5 casos restants 2, tenen l’expedient de mediació en procés i pels altres 3 s’està a l’espera de concretar la sol•licitud.
Els sorolls i les situacions d’impagament, bàsicament les causades per entitats financers, són els principals motius per als quals se sol•licita la mediació (18% dels casos), els problemes de convivència entre els veïns representa el 16% de les mediacions mentre que la resta de casos es reparteixen en una gran diversitat de motius que van des dels dubtes sobre la gestió de la comunitat a problemes derivats de goteres, insalubritat o vegetació que molesta en les parets mitjaneres, entre altres.
Una altra de les dades que ha donat l’alcalde és que del desglossament per sexe es pot comprovar que els sol•licitats del sexe masculí són lleugerament superiors als del sexe femení amb un 53% i un 47% respectivament i pel que fa a l’edat, la franja que més utilitza aquest servei és la que va dels 50 als 69 anys (42% dels casos) seguida de la que va dels 29 als 49 (34%). La Memòria també assenyala que les persones sol•licitats del servei de mediació són bàsicament de nacionalitat espanyola amb un 93% del total de sol•licituds.
Solsona ha valorat molt positivament el Servei de Mediació Social i Comunitària i ha dit que “aquest tercer any d’implantació podem dir que el servei s’ha consolidat de manera definitiva ja que el servei és utilitzat per un nombre similar al de persones que són ateses en serveis municipals de mediació de poblacions que són molt més grans que la nostra, i per tant podem dir que l’evolució del servei és molt positiva”.
Per la seva part, el regidor de Benestar i Ciutadania, ha corroborat les paraules de l’alcalde en relació al bon funcionament del servei i ha dit que “cada cop són més les persones que l’utilitzen ja que el boca a boca funciona i amés a més els professionals de l’equip de Mediació fan una molt bona feina d’atenció i mediació i, per això, el grau de satisfacció de l’usuari és molt elevat arribant gairebé al 100% de satisfacció”
Potenciar el Servei d’Informació Mediadora i incentivar l’ús entre els joves
Com a objectiu de cara a l’any vinent Solsona ha comentat que “el Servei Municipal de Mediació Social i Comunitària s’ha fixat buscar estratègies per donar a conèixer una de les atencions que es presten i que enguany només ha tingut un usuari. Es tracta del Servei d’Informació Mediadora consistent en oferir mediació per resoldre determinades situacions quan una parella trenca la seva relació i han d’elaborar un conveni regulador entre les parts o bé un pla de parentalitat si tenen fills en comú. Així mateix, també es treballarà amb l’objectiu d’incentivar l’ús del Servei Municipal de Mediació entre les franges d’edat més joves ja que cap ciutadà de menys de 29 anys ha sol•licitat la intervenció dels tècnics que duen a terme el servei.
L’alcalde ha senyalat que “avui s’han acabat les polítiques de l’ajut econòmic a cop de “sobre” sinó que el que cal és fer polítiques de proximitat i d’atenció personal a les persones per tal de fer prevenció i mitigar, diluir i mediar en el possible conflicte”.