El Servei Municipal de Mediació Social i Comunitària ha atès enguany un total de 85 consultes, una xifra que suposa un increment del 16% respecte a l’any anterior, segons han explicat aquest matí l’alcalde de Mollerussa, Marc Solsona, i el regidor de Benestar Social, Josep Lavín, que han fet un repàs de la memòria d’aquest servei en el cinquè any des que va entrar en funcionament. De les consultes rebudes, 50 han significat l’obertura d’un expedient mentre que les 35 restants han estat únicament sol•licituds d’informació. Els impagaments de les quotes comunitàries o bé dels lloguer han tornat a ser el motiu majoritari que ha requerit de la mediació en un 34% dels casos. Destaca en aquest sentit, el fet que de les 9 sol•licituds de l’any passat s’han duplicat enguany i han passat a ser 20, segons ha indicat l’alcalde, el qual indicat que es tracta d’un “símptoma de la crisi”. Solsona també ha remarcat que aquest servei permet “ fer la radiografia del conflicte social i conèixer diferents indicadors alhora de planificar polítiques d’atenció a les persones”.
En el cas dels impagaments, s’ha detectat que en moltes ocasions es tracta d’entitats bancàries que no paguen les quotes comunitàries i la solució passa per salvar les dificultats administraves relatives als papers a complimentar, segons ha explicat Òscar Gallinat, tècnic del servei, el qual també ha indicat que en casos de particulars també s’utilitzen solucions més creatives com fer serveis a la comunitat a canvi de la quota o bé negociar el fraccionament dels pagaments.
Pel que fa a les obertures d’expedient, 38 han acabat amb un procés de mediació en els que han participant un total de 103 persones. D’aquest casos, 27 han pogut ser solucionats, fet que suposa que s’hagi assolit el 90% de percentatge d’èxit, superior al 83% de l’any passat. De la resta, 6 estan seguint el procés, 3 no han acabat en acord i 2 més han estat derivats al Centre de Medicació de Dret Privat de Catalunya. Així mateix, en els 12 casos restants s’han conclòs que la mediació no era viable o ve s’han pogut solucionar abans de començar efectivament el procés.
A banda de les situacions d’impagament, les altres causes que han provocat l’obertura d’expedients de mediació ha estat els sorolls, en un 13% dels casos, i els problemes de convivència entre els veïns, que representa el 9% de les mediacions. Pel que fa a la resta de sol•licituds, es reparteixen en una gran diversitat de motius que passen per problemes derivats de goteres, insalubritat o vegetació que molesta en les parets mitjaneres, entre altres.
Una altra de les dades que es destaquen en la memòria d’activitat és el fet que un 84% dels sol•licitants del servei són de nacionalitat espanyola i la resta d’atencions es reparteix entre persones del Marroc, Senegal, Colòmbia, Romania i Portugal. Pel que fa a l’edat, la franja que més utilitza aquest servei és la que va dels 30 als 49 anys (60% dels casos).